Resepi

Spaghetti Olio

8:36 AM

Dah lama aku nak cuba buat spaghetti olio ni.. yer la hehari asyik makan nasi.. papa dah mula komplen berat badan dia sudah naik.. perut pun sudah mula membuncit macam orang mengandung 9 bulan.. wakakak.. so aku decide nak masak spaghetti pagi ni.. sangat mudah nak buat spaghetti ni..main campak2 jer.. heheheh :)

Resepinya:

1- Setengah bungkus spaghetti. Rebus dengan air + sedikit minyak + sedikit garam sampai kembang. Warnanya akan bertukar. Bilaskan dengan air dan toskan.

2- Sosej/isi ayam/udang/sotong. Yang ni 3 batang, potong nipis.

3- Masukkan 2 sudu besar minyak zaitun (kalo tak de, minyak biasa pun boleh) dalam kuali panas. Masukkan cili kering yang dipotong serong (3-4 batang) & garlic granules/bawang putih cincang. Goreng sehingga bawang putih berwarna keperangan. Jangan sampai hangit . Kemudian masukkan pula sosej. Balik-balikkan hingga keperangan (sosej ini boleh juga dipotong dan disangankan di atas kuali yang tidak melekat tanpa minyak terlebih dahulu).

4- Masukkan 1/4 kiub ayam, serbuk oregano, lada hitam/lada sulah + oregano kering & daun parsley. Masukkan juga sesudu teh garam. Balik-balikkan.

5- Masukkan spaghetti dan gaul rata selama 3-5 minit. Angkat.


* Boleh tambah parmesan cheese powder semasa menghidang.
** Boleh juga ditambah dengan sayur-sayuran pilihan anda seperti lada benggala dan lain-lain

Resepi dicuri dari blog ini



Sedap woo.. cubalah.. :)

* Papa tanya naper takder kuah.. papa ni spaghetti olio bukan spaghetti bolongnese.. Muahahha.



/>

You Might Also Like

0 Comments

Like us on Facebook