Tegaskah Aku?

9:25 AM

 Salam Maal Hijrah semua.. Aku takder apa2 sangat untuk tahun baru ni.. cuma aku mohon kepada Allah berikan aku sedikit kesabaran yang sangat tinggi.. tu jer aku mintak.. sebab aku sedar aku bukannya jenis seorang yang penyabar.. hahahah.. 

Semalam aku suruh Qebal baca buku .... tahun hadapan dah masuk darjah 1.. dia ni bukannya tak leh baca.. boleh baca tapi kalo namanya anak laki ni dia punya kuat main sangat sampai tak kira tempat.. pehtu baca tu eja lain bunyi lain.. memang mama bleh naik hantu taro tau dak.. Memang aku ni tak boleh jadi cikgu ok.. mau kena debik or kena makan sekoq2 dengan aku.. Ya Allah.. semalam rasa mcm nak sakit jantung pun ada ajaq dia.. huwaaaa stress sampai sakit kepala.. aku masa kecik2 lagi lah teruk dengan mama.. ingat lagi masa darjah 1.. kalo aku tak boleh baca & mengira, mama aku siap senguk kepala kat buku okeh.. sampai makan & tido pun tak boleh!!.. perghhhh itulah penangan anak cikgu.. lepas tu asal baca & mengira boleh.. tambah buku matematik abis aku buat sampai 1 buku.. Yang tak menahan dia baca pehtu ada la bunyi2 lain keluar.. ggggrrrrr tekanan aku.. siap aku conteng2 buku tu dengan pen merah.. korang jangan tak tahu pipi dia pun aku conteng!!!.. >___< maaf Qebal mama buat semua ni nak bagi Qebal boleh baca.. yang mama tak leh tahan sambil baca, air mata dah meleleh jatuh atas buku.. aduyaiii mama suruh baca jer bukan suruh membanting tulang nak oiiihhhh....

Sekarang punya pelajaran dah tak macam dulu.. Kena cepat belajar & kena pantas segala serba serbi.. kalo tak cepat kita akan ketinggalan.. Kakak aku cikgu darjah 1.. dia siap cakap sekarang budak2 ramai.. kalo lambat abis lah..  dan sekarang siap ada ujian linus la.. kksr lah.. wehh kebenda tu.. aku gerun dengar.. betul lah orang2 tua kata anak nak exam mak2 yang takut lebih kan.. yer aku rasa sekarang.. sapa nak anak kita ketinggalan semua tu kan.. mesti kita nak yang terbaik untuk depa jugak..  

Memang mama cengei.. cengei sangat2.. kalo papa dia maybe manjakan anak.. aku no way yer.. 

Korang tau tak bebudak ni kalo dengan papa depa manja lain macam.. dengan mama semua tak nak ikut.. sampai papa depa nak isi minyak pun semua pakat nak ikut.. last2 mama yang turun isi minyak.. hari jumaat malam g ambik keta myvi kat abg ipar, dedua beradik nak naik dengan papa depa.. mama?? sorang2 dalam keta mama.. korang rasa!!! kena beranak anak perempuan macam ni.. nama jer ada anak2 hero tapi takder sapa nak teman mama.. tapiiii time depa sakit mama jugak depa nak menempek!!... ehhh terpanjang plak nota kaki ni.. hahahha... ^___^

Regards,
/>

You Might Also Like

13 Comments

  1. jue....kebetulan plak bace kisah jue ni, semalam baru bace status sorang cikgu darjah 1 luahkan perasaan...minta parents make sure anak2 yg darjah 1 tahun depan pastikan dah leh membace...kalo tak anak2 tu akan ketinggalan bile dimasukkan dlm kelas khas yg mane majoriti budak2 tak leh membace lagi....tekesan jugak bace status cikgu tu semalam....

    takpe..ajar slow2 key...jgn di push...budak2 ni ade yg kene puji2 baru nak belajar betul......

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu lieya.. dia bukan tak leh baca.. boleh baca.. tp main.. tu yg tensen sgt tu.. risau sgt tahun depan.. kakak dah cakap dia leh kenal huruf n eja n boleh baca ok.. tp kalo boleh nak dia leh baca la kan.. nak kena tukar strategi ni.. puji tu dah melambun2 puji.. huhuhu

      Delete
  2. ERMMM SUSAH KAN BERADA DALAM SITUASI CM NIE

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti anum ada anak.. anum akan rasa.. heheheh.. siap sedia org kata..

      Delete
  3. aku ni masalah sufiya yg mcm nie..langsung tak nak belajar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak perempuan lain cepat.. ini laki adehh mcm2 weh ragam.. rasa nak geget2 pun ada..

      Delete
  4. Mengajar anak lelaki memg perlu kesabaran yang tinggi. Nak nak klu anak no. 2.. x leh berkasar langsung.. cakap sentiasa kena sopan santun.. puji meuji je
    kalau tak memg x dilayan nya..
    anak sy no 2 tu mcm ni juga sblm masuk sek darjah 1..
    asyik mengelak je
    baca sikit main banyak
    sampai skrg
    ni nak exam ujung tahun
    sakit kepala mengenangkan peel dia
    bukan kita yg warning dia
    tapi dia yg warning kita
    "jangan marah2 ye.. kalau x, x nak belajar"
    bertuah punya anak.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ena.. amboiihh siap warning plak yer.. hahahah.. sabaq jer lah.. ni kita cakap lembut2.. kalo dah suara mcm pkai speaker tu tgh marah la.. mula la air mata dia nak meleleh..

      Delete
  5. Bertabahlah. Kita pon kalau bab mengajar anak ni memang kurang sabar. Kimi masa darjah 1 pon tak berapa lancar jugak baca. Nasib tak masuk kelas linus ke hapa tu.

    Agak stress jugak. Bebudak ni development dia lain². Ada yg cepat & ada yg lambat perkembangan dia. Nak paksa² pon, tak boleh jugak. Cuma kita kena usaha lebih & banyakkan bersabar. Insya'allah boleh baca nanti tu. Memang dengan mak ni dorang buat perangai. Kalau dgn cikgu memang dengar arahan betul.

    ReplyDelete
  6. Boleh tu kak ajar dia slow2. Memang biasanya anak lelaki ni suka main banyak. Zaman teknologi ni lagi mencabar nak mendidik anak anak. Kadang2 kena guna psikologi jugak ajar diorang. Heheh. Macam kita suruh diorang baca buku dan bila diorang buat kita bagi reward untuk diorang :)

    ReplyDelete
  7. hahahah ... ape yg perlu baut jgn buat anak tu tak suka buku ....
    mama pun jgn garang sgt ...sbb nanti anak tu lagi benci buku sbb stress kena paksa baca ...cuba pujuk dan tanam minat diorg dgn membaca ...mcm bw diorg pi kedai buku dan offer diorg dengan komik .... komik sains ke .... jgn la komik mengarut2 pulak ... dari situ sikit2 diorg akan rasa minat nak membaca sbb nak tau isi kandungan cerita tu ...
    jgn buat anak stress dgn buku .....semoga berjaya

    ReplyDelete
  8. Bebudak tu anak papa tu....manja lebih...hahaha

    Saya pun tak faham sistem pendidikan sekarang..LINUS la...KBAT la..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum tuan/puan. Sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat.jenis pekerjaan sy,memasang tile,plaster siling,wayaring,plumbing,waterproofing,buat porch,sambung rumah,buat pagar,vinyl floor dan wallpaper,landskap dan kolam hiasan,grill dan owning,dan keje civik lainnya.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,putrajaya,serdang,puchong,cheras,kl dan sekitarnya,bndr sri putra,nilai dan sepang.hubingi sy di no 0192945175 or wssp 01129110298. Tq

    ReplyDelete

Like us on Facebook