Resepi Noxxa

Kek Buah Noxxa

9:27 AM

Morning semua... Nak up entry pasal lain tapi idea belum mari... meh mama nak share resepi kek buah yang mabeles ni.. Mimpi apa lah kan mama buat kek buah ni.. mama bukan lah pengemar kek buah sangat sebab kek ni sangat manis.. so kita bikin sendiri boleh la kurangkan kadar gula tu yer dak.. kira derhaka skit la kat resepi ni.. Senang jer buat kek buah ni.. tapi kalo ada penyakit M tu memang tak leh buat apa.. hahaha.. Kalo vitamin R tu ada bagi la kek apa2 semua boleh buat tau.. Ok jom kita tengok bahan-bahan dan cara2nya.. 

Bahan-bahan :
* 1 cawan gula pasir
* 1 cawan air panas
* 250 gram buttercup
* 1 1/2 cawan mix fruit
* 1 camca besar susu pekat

* 350 gram tepung gandum
* 1 sudu kecil krim of tatar
* 2 sudu kecil soda bikarbonat

* 3 biji telur gred A
* 1 sudu kecil esen vanilla
* 1 camca besar jus oren sunquick

Cara-caranya :-

Buat gula hangus. Masukkan air panas perlahan-lahan dan kacau hingga sebati. Setelah itu masukkan mix fruit. Kemudian masukkan butter, masak hingga butter dan sejukkan.

Setelah sejuk masukkan tepung gandum, krim of tatar dan soda bikarbonat yang telah diayak ke dalam butter yang dicairkan bersama buah-buahan tadi dan kacau hingga sebati.

Pukul telur hingga kembang, dan masukkan esen vanilla & sunquick dan kacau lagi. Masukkan telur ke dalam adunan sedikit demi sedikit dan kacau hingga sebati.

Dalam periuk noxxa masukkan tungku besi dan masukkan air 3/4 tinggi tungku. Masukkan adunan dalam loyang, tutup dengan aluminium foil. Tutup periuk noxxa dan tekan steam selama 60 minit. Pastikan tombol ke arah steam ya.. 

Biarkan kek buah sejuk seketika, barulah keluarkan dari loyang

Selamat Mencuba

Regards,
/>

You Might Also Like

1 Comments

  1. Assalam nak tya untuk kek buah tu cukup 60 minit shj ye stim dgn noxxa?

    ReplyDelete

Like us on Facebook