Pendaftaran Online Murid Tahun 1 Bagi Sesi 2021 & 2022

2:28 PM

Assalamualaikum.. Selamat Tahun Baru 2020. Selamat kembali persekolahan bagi sesi 2020 untuk semua anak-anak di seluruh Malaysia. Termasuklah anak-anak mama excited untuk kembali ke sekolah. Sampai tak sabar la nak pergi sekolah hehehe maybe depa dah bosan la tu. Ok baru jer anak-anak kita kembali ke sekolah kan tapi Ibu Bapa jangan lupa untuk mendaftar anak yang bakal tahun 1 bagi sesi 2021 & 2022. Jadi Ibu Bapa di luar sana kena alert la benda yang penting ni tau.

Bagi ibu bapa yang mempunyai anak yang lahir pada tahun 2014 (berumur 6 tahun pada 2020), yang lahir pada 2015 (berumur 5 tahun pada 2020) atau yang lahir pada 1.1.2016 (berumur 4 tahun pada 1.1.2020) wajib yer semua ibu bapa ambil tahu untuk mendaftar darjah 1 secara online bagi sesi 2021 & 2022. Untuk permohonan atas talian ini akan dibuka pada 1 Mac 2020 sehingga 30 April 2020. Oleh itu, apa yang ibu bapa perlu alert dan remind untuk mendaftar anak-anak mereka pada tarikh tersebut. 

Cara-caranya :-

1) Anda adalah penduduk Semenanjung Malaysia. Sabah dan Sarawak masih menggunakan borang pendaftaran manual.

2) Alert dengan website di mana pendaftaran secara online akan dibuka bermula 1 Mac 2020 https://public.moe.gov.my

3) Perlu print borang yang telah siap diisi nanti bersama dokumen yang diperlukan ke sekolah yang dipohon. Jadi boleh mula siapkan dokumen dari hari ini.

4) Dokumen yang diperlukan : 
  • Sijil Lahir Anak (salinan + asal)
  • Kad Pengenalan Ibu Bapa (salinan + asal)
  • Surat Nikah / cerai (salinan + asal)
  • Bil yang mempunyai alamat tempat tinggal
  • Sampul surat standard dan setem 
  • Laporan Jadual Imunisasi (Suntikan Vaksin Bayi) dan kad OKU jika berkaitan
  • Semua dokumen salinan perlulah disahkan sebelum dihantar ke sekolah
5) Alert dengan tarikh semakan status permohonan. Jika berjaya, boleh proceed no 3 dan 4. Jika tidak, perlu buat rayuan segera.

So, jangan lupa kongsikan dengan kawan-kawan yang anaknya bakal bersekolah rendah di tahun hadapan yer. Oh ya untuk pendaftaran ini bolehlah ibu bapa pilih sekolah yang mana dekat dengan rumah masing-masing yer. Kena cepat tau sebab memang akan ramai budak-budak yang masuk sekolah tu nanti. mana la tahu tibeh sekolah tu penuh kan dah susah. Untuk tahun ni mama belum ada buat pendaftaran lagi tapi tahun hadapan baru lah mama daftar darjah 1 untuk anak dara mama nan sorang ni. 

Love,
/>

You Might Also Like

1 Comments

  1. Setiap tahun nieyl akan isi kan tok anak-anak buah nieyl :)
    Tahun ni pun ada sorang lain insya'Allah tahun depan darjah 1 :)

    ReplyDelete

Like us on Facebook