Pengalaman Menarik Staycation Di Herbaline Wellness Sanctuary Ipoh

1:52 AM

Tahun ini banyak dugaan dan rintangan emosi yang perlu mama tanggung. Tambah bercuti untuk rehatkan diri memang tak ada langsung. Tengah bulan November lagilah banyak masalah dengan kesibukan menguruskan mama yang tengah sakit di Kedah. Sampaikan mama balik ke sana jaga dan uruskan mama ke hospital. Hampir 15 hari dapat peluang menjaga mama di kampung sangat cukup puas walau badan letih. Balik je Kuala Lumpur terus rasa badan lemah dan mama perlukan holiday untuk rehatkan badan. 


Pada 6 November yang lalu, mama berkesempatan pergi holiday ke Ipoh, Perak. Untuk bercuti satu keluarga mama tak perlu pergi jauh pun. Bagi mama sekitar dalam Malaysia pun dah cukup buatkan mama dan anak-anak gembira. So percutian singkat untuk rehatkan badan kali ini di Hotel HerbaLine Wellness Sanctuary Ipoh. Setahu mama HerbaLine Wellness ini adalah satu jenama produk dan perkhidmatan spa dan kesihatan yang popular. Untuk pengetahuan semua, HerbaLine Wellness Sanctuary telah membuka cawangan baru di Ipoh.


Masa mula mama sampai mama dah ternampak bangunan yang tersergam indah dan cantik dengan reka bentuk dalaman yang santai lagi moden. Oh ya di HerbaLine Wellness Sanctuary ini bukan tempat untuk kesihatan sahaja malah terdiri daripada Sojourn Guest House, HerbaLine Facial Spa dan Mama Kim Wellness Kitchen. So, sebelum masuk ke bilik mama check in terlebih dahulu dan minum teh halia yang sangat sedap dan rasa fresh jer. Dah nama pun tempat kesihatan so air minuman sambut tetamu pun of coz la air kesihatan. Tapi memang sedap yer sampai mama balik rumah mama buat air teh halia tu untuk minum setiap hari. Rasa angin dalam badan pun boleh buang tau. Tak percaya korang cuba buat.

Reception Area

Ni lah air teh halia yang mama maksudkan

Tak cukup la secawan kecik tu. hehehe

Selepas kami relax sekejap di ruangan lobi kami terus ke room di level 1. Untuk room kami memilih Deluxe Family Quad Room. Bagi yang ingin menginap di sini bolehlah memilih room yang bersesuaian dengan keselesaan korang yer. Sebab kami 5 beranak so room ini memang sangat selesa untuk kami bermalam di sini. Masuk jer room terus anak-anak sangat excited dan explore semua ruang. Alhamdulillah room sangat luas dengan 2 katil Queen yang besar. 

Patut la slogan di Sojourn ini "Like home but better". Maksudnya perkataan Sojourn ini berasal daripada bahasa Perancis yang membawa maksud "Penginapan Singkat" dengan menawarkan tetamu merasakan pengalaman yang santai dimana tetamu juga menikmati keselesaan seperti di rumah yang mewah.

2 katil queen yang cukup empuk dan selesa buat kami 5 beranak tidur dengan nyenyaknya

Tandas & bilik mandi yang best.




Dalam semua bilik yang terdapat di Sojourn ini dilengkapi dengan kemudahan asas seperti TV, seterika, mini fridge, hair dryer, towel, peti keselamatan, toileteries dan peralatan mandian yang berasaskan dari herba. Best giler shower gel dekat sini bau serai uolls. Rasa mandi seperti di spa tau. hahhh mandi la 44x pun tak apa. terus rasa tenang, damai dan segar tanpa fikir masalah yang melanda. Ok mana nak cari shower gel serai tu hahaha. macam nak beli untuk gantikan shower gel di rumah mama jer. hahahah

Kemahin happy yer anak-anak. 

Bagi yang nak minum air atau nak buat air boleh jer pergi ruangan yang disediakan sebab dalam room tidak disediakan air panas tau. So boleh jer keluar dari room dan lepak di ruangan ini memang rasa sangat tenang sebab dekat sini bau aromatherapy yang sungguh mendamaikan. Sangat santai, sangat tenang dan sangat fresh jer. Tak tau nak cakap macam mana tapi korang kena datang dan rasainya di HerbaLine Wellness Sanctuary ini.



Kemudian selepas check in, kami keluar untuk makan tengahari di Restoran Nasi Vanggey yang cukup terkenal di Ipoh ini. Memang terbaik yer Nasi Vanggey ni dengan keenakkan rempah kari dan ayam vanggey madu yang cukup menyelerakan. Kemudian kami ke Taman Rekreasi Gunung Lang untuk melihat permandangan dan haiwan yang terdapat di sana. Anak-anak happy jer dapat naik bot di situ. 

Kemudian sebelah malamnya mama dah booking untuk satu rawatan kesihatan di HerbaLine Facial Spa iaitu Antioxidant Hot Bed Therapy. Sebenarnya bukan rawatan terapi ini sahaja yang ada malah terdapat pelbagai rawatan seperti facial spa, massage spa dan lain-lain lagi.


Untuk pengetahuan semua, Antioxidant Hot Bed Therapy ini menggabungkan teknologi kesihatan dari Jepun dimana rawatan terapi ini mengambil masa selama 40 minit. Masa memula tu terfikir juga macam mana la rawatan ini dilakukan. So selepas staff menerangkan barulah mama faham. Sebelum masuk ke room hot bed therapy tersebut, mama dan en papa perlulah tukar baju ke baju yang disediakan khas oleh HerbaLine Facial Spa. Kemudian barulah kami ke ruangan room hot bed therapy tersebut.

Dari segi pandangan mama Antioxidant Hot Bed Therapy ini seperti duduk dalam bilik sauna yang panas. Tetapi bagi Hot Bed Therapy ini mama dan en papa perlu baring di atas lantai jubin dalam room tersebut seperti dalam gambar di bawah ini. Oh ya untuk suhu dalam room therapy tersebut sekitar 42'c sehingga 45'c. Sebenarnya memang panas yer baring atas jubin room therapy ini dan mama memang tak tahan panas tapi demi kebaikkan mama cubalah. hehehehe.

Antara kebaikkan Antioxidant Hot Bed Therapy pada penjagaan kulit adalah :-
  • Dapat merangsang pengeluaran kolagen dan mengembalikan keanjalan kulit
  • Dapat merangsang pertumbuhan sel baru dan menggalakan metabolisma badan
  • Dapat membersihkan serta melembapkan kulit
  • Dapat melewatkan penuaan kulit
  • Dapat mengurangkan bintik gelap sepanjang masa
Menarikkan Antioxidant Hot Bed Therapy ni? Memang berpeluh habis la mama dan en papa macam berlari 100 meter. heheheh tapi ini satu pengalaman cukup bermakna buat kami duduk dan baring dalam room terapi dan masa ini lah kami peluang bersembang selama 40 minit berdua-duaan tanpa gangguan anak-anak. Oh ya anak-anak mama duduk dalam room sambil tengok kartun. Heheheh. Selepas selesai hot bed therapy kami naik ke room untuk mandi dan tidur. Memang tidur tak ingat dunia la sebab badan letih dan panas selepas buat therapy tu.

Bangun pagi jer terus rasa badan fresh. Almaklum la tidur bertilamkan empuk dan berhawa dingin yang sejuk. Rasa macam tak nak bangun pagi jer rasanya. Hahah tapi perut dah lapar of coz la kena bangun untuk sarapan pagi. Yang bestnya stay di HerbaLine Wellness Sanctuary ni tak perlu breakfast di luar terus jer turun ke lobby dan breakfast di Mama Kim Wellness Kitchen.



Menariknya breakfast di Mama Kim Wellness Kitchen ini menawarkan menu yang sihat dengan konsep gabungan sayuran dan daging dalam satu hidangan. Dengan falsafah "Where Healthy Is Yummy" dapatlah tetamu makan sarapan pagi yang berkhasiat di sini.

Di Mama Kim Wellness Kitchen ini sangat menekankan kepada unsur penting iaitu :
  • 5 Warna
  • Bahan-bahan segar
  • Tiada MSG
  • Tiada tepung putih
  • Tiada gula, kurang garam, kurang goreng
  • Nutrisi seimbang
  • 80% sayur-sayuran dan 20% protein

Untuk breakfast pada pagi tersebut mama order minuman green tea, watermelon juice dan milo untuk anak-anak. Bagi menu breakfast mama order Baby Sauna Mee yang terkenal di sini, Fried Meehun, Wild Mushroom Cheese Omelette dan Hawaiian Toast. Semuanya hidangan yang berkhasiat yer dan Baby Sauna Mee tu memang sedap sampai kami anak beranak hirup sup panas Baby Sauna Mee. Dan masalahnya sekarang masih teringat-ingat hidangan tersebut. Kena wajib repeat balik untuk datang ke Mama Kim Wellness Kitchen la nampaknya. 

Yummy sambil taip sambil telan air liur. hahahah

Selepas selesai breakfast, kita orang pun jalan-jalan ke Roof Garden di level 3. Woww Roof Garden ni memang tempat yang santai dengan dikelilingi pokok hijau yang sangat nyaman dan dapat melihat permandangan sekitar Ipoh. Ehh kalau waktu malam lagi menarik Roof Garden ni sebab dapat melihat langit terbentang luas dengan bintang-bintang berkelipan pada sebelah malam. 

Oh ya di level 3 ini terdapat Laundry yang dibuka 24 jam setiap hari untuk kemudahan tetamu Sojourn sahaja. Bagi yang nak cuci baju boleh dapatkan token di receptionist di lobi. Selain itu, di sini juga disediakan Conference Hall di Level 1 dimana ruangan ini sangat sesuai untuk meeting, event, bengkel atau gathering.


Selepas berjalan sekitar Roof Garden dan kami berpeluang lepak santai sambil mengambil gambar kenangan di sini. Kemudian kami semua turun ke room dan bersiap untuk check out. Rasa sekejap jer staycation kali ini tapi memang seronok sangat sebab dapat melepaskan penat letih yang selama ini terkumpul. Betul la orang kata kita dapat rehatkan badan sehari sahaja di HerbaLine Wellness Sanctuary ini boleh recharge badan kita. 


Mama recommended sangat untuk korang datang bercuti, berehat di sini ketika cuti sekolah berbaki seminggu lebih lagi. Bagi mama di sini semuanya ada di bawah satu bumbung dengan tempat penginapan, tempat isitirehat dan tempat makan semuanya ada dengan konsep alam semulajadi.

Untuk maklumat lanjut boleh layari :

HerbaLine Wellness Sanctuary
No 145, Jalan Sultan Abdul Jalil
Greentown
30450 Ipoh Perak

Tel : 05-249 1333

Sojourn Guest House
Isnin - Ahad (24 Hours)


HerbaLine Facial Spa  
Isnin - Jumaat (10:30 pagi - 8:30 malam)
Sabtu (10:00 pagi - 7:00 malam)
Ahad & Public Holiday (10:00 pagi - 6:00 petang)


Mama Kim Wellness Kitchen
Isnin - Ahad (8:00 pagi - 10:00 malam) 

Website : www.mamakim.my

Love,
/>

You Might Also Like

1 Comments

  1. Awesome Post and Nice Information. We have also an awesome spa in the middle of Kuala Lumpur. We would like you to visit us someday and enjoy our best hospitality services over there. Thank you
    Regards
    Ozmosis Health & Day Spa

    ReplyDelete

Like us on Facebook